Vänföreningen

Ideella vänföreningen Museum & Arkiv på Kivik

Till Stiftelsen Kiviks Museum & Arkivs arbete finns en ideell vänförening knuten, där du kan bli medlem och även engagera dig som volontär. Kiviks Hembygds- och Museiförening grundades av Ola Cappelin år 1947, och heter idag Ideella vänföreningen Museum & Arkiv på Kivik. Vänföreningen har medlemmar på Kivik, i Sverige, Danmark, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Schweiz och USA.

Allt arbete på museet utförs i ett nära samarbete mellan Stiftelsen och den ideella vänföreningen. Föreningen arbetar ideellt för att sprida kunskap om samlingarna genom visningar, guidningar och föreläsningar. Stiftelsens arbete består av forskning, dokumentation och fortsatt insamling av föremål och arkiv. Har du frågor om stiftelsens arbete är du välkommen att maila till stiftelsen@kiviksmuseum.se

Föreningen kontaktar du på info@kiviksmuseum.se

Bli stödmedlem i Kiviks Museums vänförening: Ideella föreningen Museum & Arkiv på Kivik !

Medlemsavgiften i vänföreningen är 100 kr per person och år. Medföljande familjemedlem i samma hushåll betalar 50 kr/person och år. Glöm inte att ange namn och adress på inbetalningskortet på samtliga som önskar lösa medlemsavgift.

Skriv gärna er e-postadress, så får ni vårt nyhetsbrev varje månad!
Alla som tecknar medlemskap får 25% rabatt på entrén till våra föreläsningar! Varje gång du löser entré får du en biljett som ger dig 10% rabatt vid ett köptillfälle på ICA Kivik.

Betala in din medlemsavgift till Vänföreningens bankgiro 5638-1957, alternativt på Swish 123 441 85 96. Glöm inte ange “Medlem”!

GDPR – Datalagen som berör oss alla

Styrelsen för Ideella vänföreningen Museum & Arkiv på Kivik är ansvarig för att medlemsuppgifter hanteras och förvaras på ett tryggt sätt, såväl manuellt som digitalt. Manuella medlemsregister förs endast internt för styrelsens räkning och sparas i föreningens arkiv. Digitala medlemsregister hanteras endast på mailserver av ordförande och kassör, varvid krävs att antivirusprogram och brandvägg, m.fl. tekniska lösningar är uppdaterade. De manuella registren används bara för utskick av föreningens medlemsgåvor och föreningspost och lämnas inte ut till tredje part. De digitala registren används bara för utskick av kallelser, nyhetsbrev och föreningsmeddelanden och lämnas inte ut till tredje part.
Medlemsuppgifter består av endast två (2) eller tre (3) uppgifter om medlemmen: (1) namn, (2) postadress och i förekommande fall (3) mailadress. Inga övriga uppgifter registreras eller sparas om medlemmen i fråga, och föreningen för inga övriga register. Medlem anses ge sitt samtycke (laglig grund) till registreringen av kontaktuppgifterna i samband med registrering och inbetalning av medlemsavgift. Medlem får vid registreringstillfället information om på vilket sätt uppgifterna används och att medlemmen kommer att få ett nyhetsbrev på mail varje månad. Medlem kan när som helst säga upp sitt medlemskap och/eller begära att uppgift tas bort eller avsäga sig nyhetsbrev (mail). I samband med detta tas medlemsuppgiften omgående bort ur registret. För detta ansvarar styrelsen. Medlem som inte betalar och förnyar sin avgift i föreskriven tid, och som inte heller svarar på utskick och påminnelser, anses ha begärt utträde ur föreningen och tas bort ur register, utskick och nyhetsbrev (mail) senast året efter senaste inbetalning av medlemsavgift eller att annan kontakt med medlemmen har ägt rum. För ständiga medlemmar gäller inte regeln om att avgift ska erläggas. Medlem äger rätt att få veta vilka uppgifter som sparas och att få ta del av uppgift om sig själv. Medlem måste meddela om uppgift (namn, adress, mailadress) inte stämmer, varvid föreningens styrelse ansvarar för att rättelse sker omgående.